Obsah

Blatenské lokálky

Blatenské lokálkyŽelezniční trať Strakonice - Blatná - Březnice, dlouhý 50 km, protíná blatenský kraj směrem od jihu k severu a její koleje se hadovitě vinou touto půvabnou krajinou zelených luk, tichých lesíků, lánů polí a mezi lesknoucími se hladinami četných rybníků.Ještě v druhé polovině předminulého století byla železnice v českých zemích novinkou, ale osvědčila se a stala se předmětem zájmu  mnoha měst. Stejně tomu bylo na Blatensku, kde důležitost tohoto nového spojení byla odůvodněna potřebou oživení průmyslu a obchodu a nutností zmírnit chudobu pošumavského kraje.

Díky velkému úsilí představitelů Blatné a dalších zainteresovaných měst a obcí bylo se stavbou započato v listopadu roku 1897 na mnoha místech najednou. Dokončena byla na jaře roku 1899. Současně s hlavní tratí Strakonice - Blatná - Březnice byla dokončena i stavba obou odboček, tj. Blatná - Nepomuk a Březnice - Rožmitál pod Třemšínem. 
 

V Bělčicích byl první vlak přivítán 30. 6. 1899. Bylo to úspěchem městského představenstva, neboť zde nádraží vůbec nemělo být. Železniční trať znamenala zásadní změnu i v životě obyvatel Bělčic. V krátké době zesílil obchodní ruch, levná doprava surovin umožnila vznik nových řemesel a živností, odbytiště výrobků se rozšířilo i do značně vzdálených míst a zvýšená zaměstnanost zastavila vystěhovalectví.

K významnému výročí zahájení provozu železnice byla organizačním výborem oslav vydána v roce 1999 velmi zajímavá publikace “ 100 let blatenských lokálek 1899 - 1999”.